Czy dieta odchudzająca może być zdrowa?

Trudno jest sformułować zestaw uniwersalnych zasad zdrowego odżywiania. Każdy organizm ma indywidualne ograniczenia i potrzeby. Dotyczy to zarówno kaloryczności posiłków, jak i rodzaju produktów spożywczych. Istnieją jednak pewne założenia, które sprzyjają zbilansowaniu każdej diety. Również w przypadku diet odchudzających, dobrze jest kierować się określonymi regułami, które zagwarantują jednoczesne spalanie tkanki tłuszczowej i prowadzenie zdrowego trybu życia.

Jak wygląda zdrowa dieta?

odchudzanieJedną z zasadniczych kwestii w procesie odchudzania jest wyeliminowanie nieprawidłowych nawyków żywieniowych. Jedzenie w pośpiechu, korzystanie z gotowych produktów instant i oferty restauracji typu fast food to zjawiska bardzo charakterystyczne dla współczesnego stylu odżywiania. Fast foody zawierają duże ilości tłuszczów przetworzonych, tłuszczów trans, cukru i soli, która sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie. Według doniesień naukowych ośrodków badawczych, częste spożywanie przetworzonych tłuszczów trans ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Są one trudno przyswajalne dla ludzkiego organizmu i podwyższają poziom cholesterolu we krwi. Tym samym mogą powodować nie tylko przyrost tkanki tłuszczowej, ale zwiększają także ryzyko wystąpienia groźnych chorób miażdżycowych. Ponadto w fast foodach nie znajdziemy żadnych składników odżywczych, witamin, ani minerałów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Spożywając śmieciowe jedzenie nie dostarczamy więc do organizmu żadnych wartościowych elementów, a jedynie działamy na swoją niekorzyść. Jeżeli zależy nam na utracie wagi, a nie potrafimy zrezygnować zupełnie z fast foodów, powinniśmy przestrzegać kilku zasad:

  • zamień frytki na sałatkę, coca-colę na wodę mineralną, a deser na świeże owoce
  • zamiast majonezu wybierz sos pomidorowy lub musztardę
  • smażone potrawy zastąp gotowanymi, a tłuste mięso – chudym mięsem drobiowym
  • jedz więcej warzyw i owoców, a mniej pieczywa, serów i mięs
  • zamawiaj niewielkie porcje i nie korzystaj z promocji 2 w cenie 1

Jeżeli uda nam się ograniczyć spożywanie potraw typu fast food i posiłków instant, wówczas nasza dieta wpłynie korzystnie nie tylko na utratę wagi, ale również na nasze zdrowie.

Proste zasady i konsekwencja to podstawy zdrowej diety

dietaJeżeli chcemy, żeby nasze odchudzanie nie wymagało stosowania zbyt restrykcyjnych reguł żywieniowych, powinniśmy trzymać się prostych założeń, które przy minimalnym wysiłku z naszej strony, dadzą optymalne efekty. Po pierwsze dopilnujmy, żeby podstawą naszej diety stało się pełnoziarniste pieczywo. Produkty zbożowe zawierają niewielkie ilości tłuszczu. Dostarczają za to dużo błonnika, witamin, składników mineralnych i węglowodanów. Dodatkowo pieczywo w pełnoziarnistym wydaniu wspomaga perystaltykę jelit i oczyszcza organizm. Tym prostym sposobem pozbędziesz się toksyn, cholesterolu i złogów, które zalegając w układzie pokarmowym, mogą być źródłem chorób i złego samopoczucia. Zdrowe diety przewidują również zwiększone spożycie owoców i warzyw. Najczęściej powinniśmy sięgać po paprykę, pomidory, cukinię, fasolkę szparagową, kalafiora, kalarepę i rzodkiew. Świetnym uzupełnieniem jadłospisu będą również warzywa zielone, takie jak brokuł, szpinak czy brukselka. Są one źródłem cennych składników mineralnych. Kwas foliowy, czyli inaczej mówiąc witamina B9, zmniejsza ryzyko zachorowania na raka, towarzyszy produkcji czerwonych ciałek krwi, odpowiada również za prawidłowy podział komórek i syntezę DNA, o czym szczególnie powinny pamiętać kobiety w ciąży. Warzywa kolorowe zawierają z reguły najwięcej wartościowych składników. Przygotowując posiłki decydujmy się więc na świeże produkty o wyrazistej barwie. Na początku odchudzania zaleca się spożywanie dużej ilości warzyw duszonych i gotowanych. Wysoka temperatura przyrządzania potraw przyspiesza metabolizm substancji odżywczych, co znacznie zwiększa ich przyswajalność.

Gdy nie mamy czasu robić zdrowych obiadów?

zdrowa dietaPrzeciwnicy zdrowych diet i zdrowych potraw, zawsze wyciągają dwa argumenty:

  1. Zdrowe obiady są znacznie droższe, więc taka dieta jest bardzo droga.
  2. Zdrowe gotowania zajmuje mnóstwo czasu, a przecież go nie mamy.

Zaraz, właśnie obalimy te argumenty:

  1. Zacznijmy od pierwszego – zdrowa dieta jest droga. Komuś kto patrzy na to z boku, może tak się wydawać, przecież widzi ile kosztuje sok jednodniowy, jakie ceny są w marketach przy reklamie „zdrowa żywność”. Jednak zastanówmy się, czy zdrowo się odżywiając, jemy już produkty gotowe z naklejką zdrowe? Nie, kupujemy na bazarach owoce i warzywa, po kilku razach będziemy mieli już stałego dostawcę którego jakości towarów jesteśmy pewni. Ceny w takich miejscach są znacznie mniejsze niż w marketach. Możemy zdobyć świeże produkty rolne w niskich cenach. Oprócz tego sami sobie gotujemy, więc też tu oszczędzamy, a w dodatku zdrowa dieta to mniejsze posiłki. Argument uważam za całkowity mit.
  2. obiadZdrowe gotowanie zajmuje mnóstwo czasu – może nie mnóstwo, ale niektóre potrawy potrafią zająć nawet 2 godziny, tylko ze nie tylko zdrowe ale każde gotowanie zajmuje czas. Jeśli ktoś nie ma czasu gotować codziennie, może to robić co dwa dni, a jeśli i na takie obiady nie ma czasu to jest jeszcze jedno rozwiązanie. A mianowicie zamiast kupować fast foodów, można kupować zdrowe obiady. Są firmy cateringowe, które oferują domowe obiady i to już wystarczy, a jeśli stać nas to można zamówić specjalne posiłki oferowane przez firmy cateringowe specjalizujące się w zdrowym odżywianiu, oni oferują spis składników i wykaz wartości odżywczych, a także zapewniają wszystkie posiłki w ciągu dnia. Jednak nawet same obiady domowe, wystarczą. Mit może prawdziwy, ale każda czynność jest czasochłonna, bo przecież czasu nie zatrzymamy.

Więcej na:


 

Podsumowując

odchudzaniePowinniśmy również pamiętać, że prawidłowemu funkcjonowaniu układu pokarmowego sprzyja przestrzeganie zasad dotyczących czasu i częstotliwości spożywania posiłków. Jedząc częściej i w mniejszych ilościach nie obciążamy żołądka. Mniejsze porcje zapewniają racjonalne gospodarowanie energią i właściwe dotlenienie organizmu. Jedzenie nie wywołuje wówczas uczucia ciężkości i zmęczenia. Regularne posiłki sprzyjają prowadzeniu aktywnego trybu życia, niezastąpionego w czasie odchudzających kuracji. Nie jedzmy na noc! W godzinach wieczornych nasze procesy trawienne przebiegają wolniej niż w czasie dnia. Należy zatem unikać późnych i obfitych kolacji. Przestrzeganie tych prostych reguł sprawi, że nasza dieta odchudzająca będzie nie tylko skuteczna, ale wpłynie również korzystnie na stan naszego zdrowia.

Leave a Comment